In gesprek met Wilfred
Wil je jezelf even voorstellen?
Ik ben Wilfred van der Woude, 54 jaar oud en woon in een klein plaatsje genaamd Bovensmilde, vlakbij TT Assen. Hier woon ik samen met mijn vrouw en twee zoons. Inmiddels ben ik al 18 jaar werkzaam bij Stamhuis. In mijn vrije tijd ben ik vrijwilliger bij de voetbalclub van mijn zoons en in het weekend trek ik er graag op uit om vogels te fotograferen.
Hoe ben je bij Stamhuis terechtgekomen?
In 1990 ben ik begonnen als verkoper bij Albert Heijn en uiteindelijk doorgegroeid naar de rol van assistent bedrijfsleider. Toen bij Albert Heijn ‘het boek wel uit was’, ben ik op zoek gegaan naar iets nieuws. Bij Albert Heijn heb ik diverse winkelverbouwingen gedaan, waaronder ook een aantal met Stamhuis. Al snel werd de link gelegd en mocht ik op sollicitatie komen. Vanaf oktober 2005 ben ik daarom bij Stamhuis in dienst getreden.
Het was wel even schakelen. Destijds had ik nog geen bouwkundige kennis, maar wel kennis van processen, voortgangscontrole en planning. De functie draaide vooral om de dagelijkse aansturing van een team. En of dat nou op de groenteafdeling is of binnen een verbouwing: je werkt allebei met mensen. Die uitdaging zag ik dus wel zitten.
In de tijd dat ik bij Stamhuis kwam, waren we nog maar met 75 collega’s en zaten we samen in één kantoor aan de Fermiweg in Utrecht. Inmiddels zijn we met een team van bijna 350 collega’s en zijn we actief in meerdere landen. Die groei is bijzonder om van dichtbij mee te maken. Als we vroeger een vergadering hadden, zaten we gewoon met het hele bedrijf in de kantine: dat ging toen nog!
Hoe heb je zelf de overgang ervaren van bedrijfsleider in de winkel naar projectleider binnen de bouw?
In het begin was dat best wel pittig, want werken in de bouwwereld is toch anders dan een winkelomgeving. Je hebt met een andere werkcultuur te maken. Ik heb me echter nooit gehinderd gevoeld door een gebrek aan bouwkundige kennis. Dat is ook helemaal niet erg. Soms gaat dat dan fout, maar ook dat is prima. Zolang je alles maar oplost, doet wat je zegt en zegt wat je doet. Na verloop van tijd leer je alle collega’s kennen en weet je wat je aan elkaar hebt. Het is niet iets wat in je twee of drie maanden leert, maar dat is juist wat het werk leuk maakt. Je zet iedere keer een stap vooruit en dagelijks leer je bij.
Het was natuurlijk ook een andere tijd. In 2005 kreeg ik meteen mijn eerste project. Mijn leidinggevende destijds deed alles één keer voor en wenste me daarna succes. Dat was mijn opleiding ja, maar het was gewoon leren op de werkvloer en héél veel vragen stellen. Gewoon met mensen in gesprek gaan, tekeningen goed bekijken en elk detail leren kennen. Na verloop van tijd maak je dat eigen. Tegenwoordig gaat dat niet meer zo eenvoudig. We leiden nieuwe medewerkers nu stapsgewijs op. Je wordt niet meer in het diepe gegooid. Belangrijk is dat nieuwe medewerkers daadwerkelijk opgeleid zijn vóórdat de drukke periodes starten. Het is tenslotte beter om je dak te repareren als de zon schijnt.
Wat is volgens jou de kracht van Stamhuis en is deze in de loop der jaren veranderd?
Onze snelle winkelverbouwingen waren destijds al compleet uniek. In de afgelopen jaren hebben we veel partijen gezien met de ambitie om dit na te bootsen. De kracht van Stamhuis is dat we nooit stil hebben gezeten en nog steeds iedere dag innoveren. Dit heeft ervoor gezorgd dat we hierin altijd uniek zijn gebleven. Daarbij hebben we ook altijd alles onder één dak gehad, zoals afbouw, projectmanagement, engineering, ontwerp en inventaris. We zijn voor de klant echt een one-stop-shop. Dat is al vanaf het begin zo geweest en sindsdien niet meer veranderd.
Een winkel bliksemsnel verbouwen, hoe doe je dat?
Allereerst kun je dit alleen met een opdrachtgever die daarvoor open staat en bereid is om aan de voorkant mee te gaan in het proces. Albert Heijn is zo een partner, waarmee we onze snelle bouwmethode hebben opgezet en nog iedere dag optimaliseren. Ten tweede heb je strakke doorlooptijden en milestones richting het eindresultaat nodig. Daaropvolgend heb je een team van bouwpartners nodig die hierin mee kunnen gaan. Tenslotte is het een kwestie van afspraken nakomen en dit nauwkeurig blijven monitoren.
Waar ben jij nou het meest trots op in je werk?
Als de klant weer tevreden is. Daar ben ik het meest trots op. Ik ben heel blij met de vrijheid die ik krijg en de mogelijkheid om mijn eigen agenda in te delen. Het team om mij heen is redelijk klein, maar wel hecht. We werken écht samen, spreken elkaar aan in openheid, overleggen waar nodig en hebben binnen onze disciplines ook onze eigen verantwoordelijkheden. Dat geeft energie!
Ben jij nou ook benieuwd naar een carrière bij Stamhuis? Bekijk onze vacatures of stuur een open sollicitatie naar c.verberkt@stamhuis.nl